Monday, January 25, 2010

Wanna going home

Semalam aku termimpikan ibu..sekilas tersedar..wah lumayan shaja rasa gelisah segala bagai menyerang diri..mimpi ini tidaklah sekadar mimpi bodoh yg biasa dialami..tidak ada adegan2 pertarungan dengan raksaksa, dikejar alien mahupun adegan pintu suka hati yg mana bila keluar dari rumah, tup2 korang dah ada dihlmn rumah sedara mara korang yg kalu hndak dikira beribu kilo jauhnya.. dipendekkan cerita,mimpi ini memaparkan visual yg hmpir sme dari segi persekitaran dsb sehingga menjadikan mimpi aku ini agak real..

Kisahnya begini>

aku dan adik lelaki keduaku berada dirumah..wktu 2 jam telah menunjukkan angka yg agak lewat (xdpat nk dispesifikkan pukul brape coz mimpi mmg begitu)..sedang ibu n adik bongsuku tiada dirumah,keluar kerumah kwan ibu yg berada dlm kejiranan sme.. aku dlam mimpiku berada diruang tamu rumah n adik lelaki berada diruang dapur.. tetiba ibu call n bagitau yg dier akn blik kejap lagi..ak nyalakan lampu diluar rumah coz aku taw jalan depan rumah aku agak gelap..diseberang jalan pula ada sebuah padang yg agak terbiar n dikiri rumah aku sedikit kawasan semak..ditambah pula dengan lampu jalan depan rumah aku..dah rupa cam lampu nightclub..samar dan mengikut rentak n kdangkala akan langsung padam..jarak dari pintu kediaman pintu pgar juga agak x menyenangkan yg mana adikku lelaki ku juga akan mintak berteman kalau dier blik lmbat n kena tutup pintu pagar..

pas2 aku keruang dapur, entah hape yg aku cari ntah tataw la..blik je ke ruang tamu..lampu depan rumah ak padam..adik laki aku ckap dier yg pdamkan coz tanak mmbazir elektrik sume..disini sedikit mngarut coz biasanya adik aku mmg xkn kesah klaw bil elektrik melambung smpai beratus ringgit skalipun..coz mmg dier salu psang tv or laptop mlam2 buta n xingat nk off blik..aku pun hape lagi..terus hilang sifat sbagai abg pnyanyang la..mrah2 kat aku punya adik 2..

tp mmg korang bleh byangkan..betapa seramnya kwasan sekitar rumah aku ..kdang2 aku agk konfius dgan status tman perumahan yg diberikan, fisiliti cm hmpeh..dan 1 lagi yg mungkin menambahkan kegerunan korang..sekitar kejiranan aku 2 juga, ada bbrapa rumah untuk orang2 yg telah dibuang daerah..sebut shaja orng yg pernah kena buang daerah, secara otomatiknya akan terlintas bhawa mreka mungkin pernah melakukan jenyah.. senang cite org jahat la.. wallahualam..


aku trsedar..aku jadi x senang duduk..dahi berpeluh2..hilang arah..terus jha aku berdoa agar seisi keluargaku sentiasa brada dlam keadaan aman.. then aku cal ibu.. dier jwab pnggiln aku tp xsmpai sminit pnggiln terputus.. ak cal lagi tp kali nie tada jwapan..cume dengr suara operator n bodo sial aku bukn nk sembang ngan ko lah.. call tepon rumah lak tp xdiangkat..aish..mmg cuak giler la..siyez wlau segagah perkasa mana pon korang..mezti rs nk nngis klaw melibatkan hal family..then aku call akak kat Gombak..cite sal mimpi ak neyh..bley lak dier wat lawak ngan aku..tnya sal duet la hape..oke along..sy x berminat utk wk2 ini..dier gtaw aku mybe hp ibu aku tada bateri la 2..cm slalu..lpas ckap ngan along,rs tenang cket..

lepak2 kejap..ibu aku cal ak blik..terus sembang ngan dier wlaupun tyme 2 da agk lewat..dier pesan aku suh jge dri..spatutnya ak yg pesan gi2 coz ak yg risaukn dier, risau lampu jlan 2 asek padam, risau kwasan skitar gelap, risau pintu pagar yg kena tarik berat nk mampus 2 klaw nk tutup, risau lagi yg orang2 yg kne buang daerah 2..da la jiran sblah asek tada jha.. risau lagi coz skunk dier juz tingal bertiga jha..n kejap lagi berdua coz sorg lagi adik laki aku akn ke teknik..nti dier sndri nk kne tutup pagar 2..owh..dis tyme rely hope dat I was at home..wlaupun da kreta peronda yg slalu masuk tman 2 mlm2..ak still risau gak..

tp skurang2nya ak da call ibu,, dpat sembang..so nti korang klaw da lme xcall ibu korang..dipersilkan call..xkira bz mana pun korang..keluarga harus diutamakan..pengorbanan ibu terlalu besar.. akan sentiasa menemankan xkira sburuk mana tingkh si anak.. ttp ada masa tuk kita.. beliaulah yg akan menunggu didepan rumah pada hari pertama anak masuk persekolahan.. sehingga kini..walau anak sudah dewasa.. sudah bekerjaya sekalipun, ibu akan melakukan hal yg sama seperti yg telah dilakukan bertahun2 lamanya tanpa ada sedikit rasa jemu.. kasih yg dicurah xkn bisa terpadam selagi hayat maseh berlangsung tanpa mengira berapa abad kehidupan.. jerih perih ibu telah membesarkan kita.. seirng mengingatkan disaat kita terlupa.. skunk kita juga harus tunjukkn yg kita sentiasa mengingati dirinya.. untuk ibuku.. wlaupun aku xslalu ada disampingnya.. tp aku sentiasa mendoakan dirimu dalam setiap jagaku.. semoga doaku bisa mengiringi setiap langkah perjalannanmu..

p/s- gelak tawa diluar sedikit menghibur kan aku..

3 comments:

wardatul iman said...

salam...best la post ko ni aizat..terharu aku baca sal ibu tu. apa ko ckp sume btl. hargai ibu selagi dia masih ada. iby hanya 1. perginya tiada pengganti buat selama-lamanya.

Sang SyaffeQ said...

muka da cam otai...tapi ati beliau sangt lh lembut.. :)

IntanBerlian said...

hmm aku pernah slm last week aku tetibe teringat atuk nenek yg aku paling sayang,menangis aku kat sejadah..puas aku nangis2..pikir2 kan masa aku yang seciput blik msia..nenek atuka ku makin tua.. aku jadi hiba gile.. sedih melampau2.. semlam bile aku cite kat mak aku,rupenye atuk aku memang baru pas operation mate dia.mmg sdh sgt. pasni aku nekad aku xnak da jauh2 dgn family aku..tah bape ramai yang aku tak sempat jumpe sbb blja jauh2.. sory emo plak =D